Grafisk
design

Vi vil forsøge at besvare spørgsmålet: ”Hvad er grafisk design?” ved at
vise eksempler og gennemgå vigtigheden af grafisk design for en
virksomhed. Hos Rue Grafisk Design laver vi alt inden for grafisk
design lige fra logo, corporate branding og designmanualer
til tryksager og online markedsføringsmateriale.

Grafisk design i Århus

Det er måske ikke så nødvendigt, i vores tidsalder, at være tæt på den, man arbejder sammen med. Men nogle gange kan det som kunde være rart at se og tale med vedkommende, man har bestilt til at lave et stykke arbejde. Hos os kan du få det, som du vil. Ønsker du et personligt møde, kommer vi gerne ud og tager en snak. Mener du, at det meste kan klares over telefon og e-mails, så gør vi også hellere end gerne det.

Selvom vi er et lille team på to brødre, så har vi erfaring og udfører arbejde indenfor praktisk talt alle grafiske områder. Med vores forskellige baggrunde kan vi tilbyde ydelser inden for både de trykte og digitale medier. Grafisk design er, hvor hoveddelen af vores arbejde ligger. Vi er vant til at stå for hele processen i projekter – fra opstart til overdragelse. Det er mindre forvirrende for vores kunder, at vi tager os af alt. Fra vores side kan vi stå inde for alt, der bliver lavet i vores designs.

KONTAKT OS

Logodesign

Ikke alt grafisk design er logodesign men større grafiske designopgaver starter ofte ved logoet. Logoet er nemlig virksomhedens visuelle kendetegn. Derfor er det også vigtigt, at logoet siger noget om virksomheden og virksomhedens identitet og værdier. Vi har ofte hørt: ”Hvor svært kan det være?” og ”Det tager jo kun 5 minutter for en grafiker?” Vi tillader os at have en anden holdning. Hvis det tager en grafiker 5 minutter at udvikle noget, så er det fordi, han har brugt 10 år på at blive så hurtig. Hvis man designer et logo på 5 minutter, så er det hverken gennemtænkt eller gennemarbejdet. Man skal tage højde for, hvor logoet skal kunne bruges. Passer det både på papir, en hjemmeside, siden af en varevogn og på en kuglepind? Logoet skal give mening i forhold til virksomheden – det er ikke nok, at det ser fedt ud. Hvis du er advokat, så vil en sej motorcykel måske ikke være det bedste match i dit logo. Til gengæld vil et logo, som er en nytænkning af Dansk Psykolog Forening give mening for psykologer – dvs. for målgruppen. Hvilket er præcist, hvad vi gjorde for Psykologhjælpen.

SE LOGOET PÅ DERES HJEMMESIDEINDHENT ET TILBUD PÅ LOGODESIGN

Den flade stil

Logo og design, især til skærme, laves lige nu i den flade stil, som du kender fra dine apps på telefonen. Tiden, hvor man havde sirligt håndtegnede logoer med mange detaljer, er forbi. Det går ikke længere at have et logo, som ikke tager sig godt ud på små skærme. Derfor må detaljerne ikke være mindre, end de stadigvæk kan ses på en mobiltelefon. Rene flader er derfor blevet populære i moderne logodesign. Det er bl.a. på grund af de markerede overgange imellem farverne, som gør dem nemmere at se i småt format. Selvom gradienter, eller farveforløb, er ved at komme tilbage i logodesign, se f.eks. Instagrams logo, så er det stadigvæk normalt at have en eller to farver i sit logo og ikke mere.

SE UDVIKLINGEN AF KENDTE LOGOER INDHENT ET TILBUD

Hvor skal logoet bruges

Når vi laver logodesign, holder vi os altid for øje, hvor logoet skal bruges i sidste ende. For mange virksomheder er det først og fremmest vigtigt, at logoet fungerer på deres hjemmeside. Det er her deres kunder oftest ser logoet, og derfor er det også her, logoet virkelig skal spille. Næsten alle hjemmesider er bygget op på samme måde med en menu i toppen, indhold i midten og en bund med kontaktoplysninger. Det er de fordi, det er det, kunderne kender og er vant til. Hvis vores logo først og fremmest skal vises på vores hjemmeside, så er det normalt at fortrække at have et logo, som er længere, end det er højt. Et kvadratisk logo er meget svært at få til at passe ind i en menulinje.

Samtidig passer et længere vandret logo også ind de fleste andre steder, vi skal bruge det. Brevpapir, visitkort, fakturaer, e-mail-signatur osv. Derfor arbejder vi ofte med den struktur, hvor vi bruger bomærke og navnetræk. På almindeligt dansk betyder det bare, at vi har et logo (bomærke) og firmanavnet (navnetræk) stående på én linje.

INDHENT ET TILBUD

Formater og størrelser

Som udgangspunkt vil du helst have dit logo i et vektorformat. For en almindelig bruger, vil det være en PDF. Vektor betyder, for brugeren, at logoet er skalérbart. Dvs. at det passer lige så godt på en kuglepind som på siden af en bygning. Det betyder også, at størrelser er lige meget i forhold til kvalitet. Vælger du at bruge en gratis service, og den kun kan generere pixelbilleder som jpg eller png, så vil du opleve tab, så snart du skalerer logoet.

Hvilket format skal man så gemme sit logo i? Se, det kommer an på, hvor det skal bruges. Du har faktisk brug for to versioner af dit logo: et til skærm og et til tryksager. Det er noget, du ikke får med et gratis logodesign. Til skærm bruger man RGB-farver, som er additive. Det vil sige, at jo mere farve man putter i jo lysere bliver billedet. Til tryk bruger man CMYK eller pantone, som er subtraktive. Det er lidt nemmere at forholde sig til CMYK: jo mere farve du kommer på papir jo mørkere bliver det. Hvorfor er det vigtigt at have to forskellige logoer? Jo, der er mange flere farver inden for RGB. Så fordi noget ser godt ud på skærmen, betyder det ikke, at det vil se godt ud på tryk. Generelt vil tryksager blive mere matte og mørkere. Hvis det lyder forvirrende, så er det fordi, at det er det, det er. Og derfor der findes der grafikeruddannelser..

SKAL VI TAGE OS AF DIT LOGO?

Designmanual

En designmanual er et rigtig godt værktøj, hvis man får sit grafiske materiale produceret flere forskellige steder, men stadigvæk ønsker et strømlignet udtryk. Det er nemt at forestille sig, at jeres virksomhed har en webdesigner til at stå for jeres hjemmeside, men en grafisk designer til at stå for alle tryksager. Disse to personer møder måske aldrig hinanden, men deres produkter skal tydeligt afspejle det samme. Her kommer en designmanual virksomheden til gode. Selv en mini-brandguide, som vi har udformet til virksomheden Aeroguest har kæmpe værdi, da Aeroguest trygt kan hyre en grafiker udefra til at lave deres materialer.

SKAL I HAVE NY DESIGNMANUAL?

Fonte

Når du anvender den samme skrifttype på alt, der bliver produceret til og af en virksomhed, optimeres det professionelle udtryk enormt. Derfor råder vi også vores kunder til at have websikre fonte som deres primære skrifttyper. At en skrift er websikker betyder, at de fleste eller alle brugere har skriften. Heldigvis lever vi i en alder, hvor Google hjælper os ved at have en masse websikre skrifttyper, vi kan vælge imellem. For vores kunde Aeroguest  har vi fx valgt Lato og Merriweather, som begge er Google-fonts og samtidig passer rigtig godt til tryksager. Parringen af en skrift uden fødder til overskrifter og en brødtekst med fødder er klassisk og giver et professionelt og korrekt udtryk.

KONTAKT OG HØR MERE

Corporate Branding

Laver vi din designmanual, så behøver vi ikke lave den fra bunden, vi kan tage det grafiske udtryk jeres virksomhed allerede har, og udtrykke det klart og tydeligt i en manual. Med Corporate Branding giver vi jeres virksomhed en helt ny identitet. Udover designmanualen, vil det også indebære forslag til hvor og hvordan jeres produkter kan markedsføres. Det er hvad Corporate Branding er for os her i Rue grafisk Design. En udvidelse af designmanualen til at inkludere  en fremtidssikret strategi.

AFTAL ET MØDE

Freelance-brødre, som har slået sig sammen i en effektiv duo.
Diversiteten i det arbejde vi hver især udfører, koblet med vores
brødrebånd, højner effektiviteten til et niveau, som ingen kan slå.